تفسیر قرآن

(سلسله مباحث استاد خیرخواه)

تفسیر قرآن

(سلسله مباحث استاد خیرخواه)

آزمون شماره 1 تفسیر




باسمه تعالی

آزمون شماره 1 تفسیر قرآن

کلاسهای استاد خیرخواه

 

نام و نام خانوادگی : . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

روز تشکیل کلاس : . . . . . . . . . . . . . . .

 


1-    چرا بندگان در بعضی امور به خداوند پناه می برند ؟

¨ الف) در امان ماندن از شر

¨ ج) چون خود خداوند فرموده است

¨ ب) برای کمک گرفتن از خدا

¨ د) هیچکدام

 

2-    عوامل ایجاد کننده چشم زخم کدام است ؟

¨ الف) حسادت

¨ ب) محبت

¨ ج) تعجب یا حیرت

¨ د) هر سه مورد

 

3-    شأن نزول سوره مبارکه "ناس" کدام است ؟

¨ الف) فتح مکه

¨ ب) بیماری پیامبر (ص) بر اثر جادوی یهود

¨ ج) برای در امان ماندن بندگان از شر شیطان

¨ د) گزینه ب و ج صحیم است

4-    کدام مورد ، بهترین گزینه برای ترجمه آیه " وَمَن یَعْشُ عَن ذِکْرِ الرَّحْمَنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ  (زخرف - ۳۶) "   می باشد ؟

 

¨ الف) و هر کس از یاد خداى رحمان دل بگرداند گرفتار شر خواهد شد
¨ ب) و هر کس از یاد خداى رحمان دل بگرداند شیطان بر او مسلط خواهد شد          
¨ ج) و هر کس از یاد خداى رحمان دل بگرداند بر او شیطانى مى‏گماریم تا براى وى دمسازى باشد (یعنی گرفتار شر خواهد شد)
¨ د) و هر کس که  خداى رحمان را کمتر یاد کند بر او شیطانى مى‏گماریم تا براى وى دمسازى باشد

 

5-    ترتیب اسامی خداوند به گونه ای که هر کدام بر دیگری رُجحان داشته باشد ، کدام است ؟

¨ الف) ملک ، رب ،  اله

¨ ب) اله ، ملک ، رب

¨ ج) رب ، اله ، ملک

¨ د) رب ، ملک ، اله

 

6-    مفهوم بیت زیر کدام است ؟

" زیر شمشیر غمش رقص کنان باید رفت      کان که شد کشته ی او نیک سرانجام آمد "

 

¨ الف) غضب خداوند عین رحمت و مهربانی است

¨ ب) آنچه خداوند برای انسان رقم می زند، هر چند به ظاهر "شر" باشد، عین خیر و نیکی است.

¨ ج) هر کس در راه خداوند کشته شود ، شهید می باشد

¨ د) هیچکدام

 

7-    ویژگی های " ربّ " چیست ؟

¨ الف) رب، ناظر بر جان و فعل و نیات انسان است

¨ ب) امور بندگان و نیاز انسان را در ظاهر و باطن، تدبیر و اندازه گیری می کند

¨ ج) انسان را به سوی هدف خود، که همان لقاء الله است، راهبری و هدایت می کند.

¨ د) همه موارد

 

8-    مالکیت خداوند بر بندگان یک مالکیت . . . . . . . . . . .  است ؟

¨ الف) محدود

¨ ب) ذاتی

¨ ج) طبیعی

¨ د) علمی

 

9-    "وسواس"  در لغت به چه معناست ؟

¨ الف) وسوسه

¨ ب) وسوسه کننده

¨ ج) وسوسه شونده

¨ د) شک کردن

 

10- مفهوم آیات " و نفس و ما سویها *  فالهمها فجورها و تقویها " چیست ؟

¨ الف) شیطان هم بدی دارد و هم خوبی

¨ ب) نفس انسان فقط خوبی دارد

¨ ج) به نفس انسان هم بدیها و هم خوبیها الهام شده است

¨ د) هیچکدام

 

11- "وسوسه" در لغت به چه معناست ؟

¨ الف) زینت آلات

¨ ب) شیطان

¨ ج) زینت آلاتی که ایجاد صدا می کند

¨ د) زینت آلاتی که ایجاد نور می کند

 

12- کدام آیه تأکید فرموده که حتماً اهل ایمان را آزمایش خواهیم کرد ؟

¨ الف) و لازینن لهم فی الارض و لاغوینهم اجمعین (حجر، 39)

¨ ب) و نفس وما سویها فالهمها فجورها و تقویها

¨ ج)  لیبدی لهما ما وری عنهما

¨ د) احسب الناس ان یترکوا ان یقولو امنا و هم لا یفتنون (عنکبوت، 2)

 

13- "خنّاس" در لغت به چه معناست ؟

¨ الف) ناپدید شدن

¨ ب) اختفای پس از ظهور

¨ ج) آشکار شده

¨ د) دزد

 

14- چرا به شیطان خنّاس گفته می شود ؟

¨ الف) چون به گونه ای در دل نفوذ می کند که کسی متوجه حضورش نمی شود

¨ ب) زیرا زیاد وسوسه می کند

¨ ج) زیرا بسیار خطرناک است

¨ د) زیرا با تکرار و مداومت در ایجاد وسوسه در گمراه کردن انسان می کوشد

 

15- پس از نزول آیه 135 سوره آل عمران " وَالَّذِینَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ وَلَمْ یُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ یَعْلَمُونَ "  یکی از شیاطین چه شیوه ای را به عنوان راه اغفال بندگان معرفی کرد  ؟

¨ الف) تکرار وسوسه و دعوت به گناه

¨ ب) جلب توجه کردن

¨ ج) از یاد خدا غافل کردن

¨ د) اندیشه بد را در دل مومنین انداختن

 

16- آیه  " إِنَّ اللّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَى ..."  اشاره به چه موضوعی دارد ؟

¨ الف) خداوند شکافنده هسته در عمق زمین است

¨ ب) خداوند از دل ظلمت، نور را پدید می آورد

¨ ج) خداوند شرّ را به خیر تبدیل می کند

¨ د) همه موارد

 

17- دو عاملی که باعث ایجاد شرور برای انسان در جهان می شود کدام است ؟

¨ الف) آزمایش الهی -  حکم طبیعت

¨ ب) حکم طبیعت فعل انسان

¨ ج) آزمایش الهی فعل انسان

¨ د) فعل انسان شر شیطان

 

 

18- مفهوم بیت " این جهان کوه اسـت و فعل ما  نِدا          سـوی مـا آرد  نِـدا هـا  را  صـدا"  چیست ؟


¨ الف) هرگاه مجرمی مرتکب جرم شود خشم خداوند او را تعقیب می کند

¨ ب) وَلاَ یُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِینَ (یوسف - 110)

¨ ج)  چنانچه  بنده حرکتی در جهت از بین رفتن جرمی که انجام داده  کند ، بلا رفع میشود

¨ د) همه موارد

 

19- بیت زیر با کدام گزینه در ارتباط است ؟

" غمـناک نباید بود از شـرّ حسود ای دل          شاید که چو وا بینی خیر تو در این باشد"

¨ الف) عَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ

¨ ب) وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ

¨ ج) آزمون الهی

¨ د) همه موارد

 

20- چگونه کسی خود را به خدا بسپارد و از خدا بخواهد که او را از هر شری در امان بدارد ؟

¨ الف) همین که زبانی از خداوند بخواهد کافیست

¨ ب) با دعای بسیار

¨ ج) با اعتقاد کامل و از صمیم قلب از خدا تقاضا کند

¨ د) همه موارد

 

21- "غاسق" در لغت به چه معناست؟

¨ الف) تاریک کننده

¨ ب) حفره

¨ ج) مغرب

¨ د) کمینگاه

 

22- ترجمه آیه " و من شر النفاثات فی العقد " کدام گزینه است ؟

¨ الف) از شر شیاطین هنگامیکه با جادو در گره ها بدمند

¨ ب) از شر تاریک کننده هنگامیکه نفوذ می کند

¨ ج) از شر شیاطین هنگامیکه جادو کنند

¨ د) هیچکدام

 

23- هنگامیکه خداوند برای آگاهی ما از شیطان می رسد که چگونه بندگان را گمراه می کنی ؟ پاسخ شیطان کدام گزینه بود ؟

¨ الف) واستکبر و کان من الکافرین

¨ ب) و اعتدنا لهم سلاسل و اغلالا و سعیرا

¨ ج) و لازینن لهم فی الارض

¨ د) فانسیهم انفسهم

 

24- وقتی خداوند در کوه طور به حضرت موسی می فرماید " واخلع نعلیک" (کفش های خود را از پای درآور) منظور چیست ؟

¨ الف) فی الواقع درآوردن کفش از پا

¨ ب) دل از همه چیز بریدن و نگران نبودن

¨ ج) فقط پناه بردن به قدرت لایزال خداوند

¨ د) ب و ج صحیح است

 

25- مراحل گرایش انسان به شیطان عبارتند از : . . . . ؟

¨ الف) سلاسل

¨ ب) اغلال

¨ ج) سعیرا

¨ د) همه موارد

 

26- سه رذیله که از تمام رذایل برای انسان خطرناک تر است کدامند ؟

¨ الف) کبر ، حرص ، حسد

¨ ب) کبر ، حرص ، دروغ

¨ ج) حرص ، حسد ، دروغ

¨ د) حرص ، دروغ ، کبر

 

27- در کدام سوره در تمام آیات آن در مورد صفات خداوند سخن گفته شده است ؟

¨ الف) عصر

¨ ب) توحید

¨ ج) ناس

¨ د) فلق

 

28- کدام پاسخ در مورد کلمه " اَحَد " درست است ؟

¨ الف) یکی بودن

¨ ب) بی همتا

¨ ج) نه وجود ذهنی دارد و نه عینی

¨ د) همه موارد

 

29- کلمه " صَمَد " به چه معناست ؟

¨ الف) بی نیاز

¨ ب) غیر توخالی

¨ ج) مقصد

¨ د) همه موارد

 

30- جمله " مجاز پلی برای رسیدن به حقیقت است"  از کیست ؟

¨ الف) شیخ انصاری

¨ ب) ملا صدرا

¨ ج) شیخ بهایی

¨ د) امام غزالی

 

31- جمله " خداوند واحد است " چه مفهومی دارد ؟

¨ الف) خداوند در عالم شبیهی ندارد

¨ ب) خداوند در ذات و صفات یگانه است

¨ ج) الف و ب صحیح است

¨ د) وجود خداوند وحدت عددی دارد

 

32- در سوره مبارکه عصر کلمه " عصر " به چه معناست ؟

¨ الف) عصر نزول قرآن

¨ ب) نماز عصر

¨ ج) زمان و تاریخ

¨ د) همه موارد

 

33- ترجمه آیه " لیس للانسان الّا ما سعی " کدام گزینه است؟

¨ الف) انسان ساعی در آخرت پیروزمند است

¨ ب) انسان چیزی جز سعی خود نیست

¨ ج) سعی و تلاش جزء انسان است

¨ د) هیچکدام

 

34- سرمایه بزرگ انسان . . . . . . . . . .  است ؟

¨ الف) نماز

¨ ب) ایمان

¨ ج) فرزندان

¨ د) ثروت

 

35- انسان در جهان خارج دارای سه نوع معرفت و شناخت است ، که عبارتند از . . . . . . . . ؟

¨ الف) عقلی ، یقینی، ذاتی

¨ ب) عقلی ، ذاتی ، فطری

¨ ج) حسی ، عقلی ، قلبی

¨ د) حسی ، عقلی ، ذاتی

 

36- پیامبراکرم (ص) در فضیلت کدام سوره می فرمایند "هر کس این سوره را با حضور قلب تلاوت کند ، خداوند بازای هر یک از حاجیانی که در شب عید قربان اعمال مذهبی خود را انجام دهند ، ده نیکی به او عطا می کند"

¨ الف) عادیات

¨ ب) عصر

¨ ج) ناس

¨ د) توحید

 

37- سوره مبارکه عادیات پس از جنگ . . . . . . . . .  نازل شد .

¨ الف) خندق

¨ ب) بدر

¨ ج) اُحد

¨ د) ذات السلاسل

 

38- جمله " سوگند به اسب هایی که هنگام دویدن از سم آنها آتش (جرقه) خارج می شود"ترجمه کدام آیه است ؟

¨ الف) والعادیات ضبحا

¨ ب) فالموریات قدحا

¨ ج) فاثرن به نقعا

¨ د) فوسطن به جمعا

 

39- کدام آیه از جهت موضوع با آیه " ان الانسان لربه لکنود "در ارتباط می باشد ؟

¨ الف) یقول یا لیتنی قدمت لحیاتی

¨ ب) یا ایها الانسان ما غرک بربک الکریم

¨ ج) وانه علی ذلک لشهید

¨ د) فالمغیرات صبحا

 

40- در آیه " و حُصّل ما فی الصّدور " کلمه " حُصّل" در لغت به چه معناست ؟

¨ الف) روشن شدن

¨ ب) آشکار شدن

¨ ج) برانگیخته شدن

¨ د) بیرون آمدن مغز از پوست

موفق و پیروز باشید

نظرات 1 + ارسال نظر
علی سه‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 16:19

این سایت بسیار روشنگر است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد